Holymoly, stormachtige momenten! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Rolinda Stienstra - WaarBenJij.nu Holymoly, stormachtige momenten! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Rolinda Stienstra - WaarBenJij.nu

Holymoly, stormachtige momenten!

Door: Rolinda

Blijf op de hoogte en volg Rolinda

11 November 2014 | Australië, Sydney

Nog steeds zijn we in Sydney en bevinden we ons weer in het hostel Summerhouse Backpackers na 2 weken in een appartement (shared house) te hebben gewoond. Wat, voor wat betreft onze huisvesting, ervoor heeft gezorgd dat we weer terug zijn bij af.....

Na dit depressieve bericht is er ook positief nieuws wat ons toch niet helemaal terug brengt bij af. Naast dat de dagen en nachten voorbij strijken, is niet alleen Lieselotte maar ben ook ik nu in het bezit van een baan in een restaurant met tevens bargedeelte, yah!!

Sommigen van jullie zullen zich wellicht afvragen wat er zich in tussentijd heeft afgespeeld en wat ervoor heeft gezorgd dat we weer daar zijn, daar we ook begonnen zijn. Het kan een lang verhaal worden en ik probeer het echt kort te houden (maar jullie kennen me, eenmaal gestart.....

Het appartement
Liesl en ik hebben op Gumtree.nl om een appartement gezocht, na een aantal reacties volgde er al snel een bezichtiging in een flat met een zwembad voor een hele redelijke prijs in Sydney. De man die ons een aantal keuzes van kamers liet zien kwam vanuit Italie en zag er wat Oostblokkig uit. We hadden op een bepaald adres afgesproken waar een shop, hun centrale kantoor, bleek te zijn. We hadden er daarom niet helemaal een goed gevoel bij. Maar om niet te bevooroordeeld te zijn wilden we toch een poging wagen. De bewoners van de flat die we in de lift tegenkwamen leken hem een vriendelijke gast te vinden, het contact leek goed. Tevens leek 1 van de appartementen een prima stekje om tot 14januari te vertoeven. Ook vertelde hij ons dat we van zaterdag tot en met maandag (2 nachten), voor gratis konden verblijven omdat het eens per 2 weken op een dinsdag pay-day is. Na enig overleg maakten we de keuze om het appartement te nemen om er die zaterdag in te trekken.

Die zaterdag liep de huismanager met ons mee en introduceerde ons aan onze 2 slaapkamergenoten (2 Duitse meiden). Het hele appartement deelden we met 13 anderen, bestaande uit Duitsers, fransen, Italianen en een meid uit Denemarken. Eenmaal bij de voordeur bleken de sleutels niet op het slot te passen en zou hij nieuwe voor ons regelen die we die dag nog zouden krijgen, en dit werd geregeld. Beide moesten we die avond werken en wilden we uitgaan. Daarom had Liesl bedacht haar opstapkleren mee te nemen naar werk om vervolgens vanuit daar opstap te gaan. Toen ik thuiskwam uit het werk vroeg ik mijn nieuwe huisgenoten om mee uit te gaan. Omdat mijn mobiel out of charge was gaf ik Adrian Liesl haar nummer zodat ik haar met zijn mobiel kon bellen wanneer ik op plaats van bestemming zou zijn. Jammer genoeg stond ik voor de ingang van Homebar toen ik erachter kwam dat ik mijn ID niet mee had genomen, dramaaaa nummer 1. Ik hardlopend naar huis, sleutel in het deurslot, deed de sleutel het niet, dramaaaa nummer 2. Ik hardlopend weer naar Homebar, was het net half 2 geweest en mocht ik er niet meer in, dramaa nr. 3. Ik naar de uitgang en buiten adem mn verhaal uitleggen aan de security guide. Halverwege mn verhaal zag ik 2 bekenden van het hostel de uitgang uit komen die ik vroeg of ze Liesl hadden gezien. Op het moment van antwoord kwam er iemand gillend en blij op me af lopen: jaaaaaaa ik heb je gevondeeeeeeeen, hahaha!!!!! Waarna ik Liesl de update gaf dat we met beide sleutels niet het appartement in konden, weg blijdschap :p. We besloten het nog een keer te gaan proberen maar ook nu kwamen we niet binnen en was er niemand thuis. Duitse vrienden vanuit het hostel waren met ons meegegaan omdat zij nog naar de Mac wilden en die bij ons open is tot zeeeer laat. Na hun maaltijd gingen we weer naar boven en bleek de deur open te zijn, een aantal huisgenoten waren net thuis, godzijdank.. :)

Na deze happening ging alles goed, leuke huisgenoten, leuke locatie, een feest gehad waar iedereen zich aan de afspraken hield, toppiejoppie. Tot afgelopen zaterdag.. Liesl en ik moesten beide die avond werken en wisten dat er een feest gaande was in ons appartement. Liesl besloot op haar werk nog een drankje te doen, ik ben gelijk naar huis gegaan om 23:15uur. In ons appartement was het vol van de mensen die niet helemaal meer nuchter waren, tevens was onze huismanager ook aanwezig op the big party. Omdat ik de volgende ochtend om 10u weer moest werken zou ik even in het feest zijn en daarna op bed gaan. De afspraak, die ook in het contract genoteerd staat, is dat het voor 00u stil moet zijn. Dramaaa nummer 4 was dan ook dat het feest na die tijd nog steeds aan was. De big boss kwam ineens binnen, deed de lichten aan en schreeuwde dat iedereen zijn borg niet terugkrijgt. Ik begreep er niks van op dat moment want ik had geen flauw idee dat hij de big boss is. Iedereen incl onze huismanager feestte ook gewoon door, waardoor ik het bericht ook maar met een korreltje zout nam. Nog niet 5min later kwam er een security gast binnen die alle glazen flessen omgooide waardoor alles in de keuken en op het balkon onder het glas lag, vervolgd met de big boss die zei dat iedereen de kamer moest verlaten, inclusief diegenen die er sliepen. Niemand kwam er meer in, we moesten maar een hostel zoeken (jaja, na 00u snachts). Ik belde Liesl om haar te vragen hoe laat ze thuis zou zijn en dat we waarschijnlijk ergens anders moesten gaan slapen. Ze begreep niet dat zij ergens anders zou moeten slapen terwijl ze niet eens op het feest aanwezig was. En terecht, alleen het tegenovergestelde werd de waarheid. Beide konden we belangrijke spullen pakken, de straat op gaan en om 2u smiddags de rest van de spullen ophalen. Liesl moest ergens anders slapen omdat ze het slot verwisselden en ze bang waren dat Liesl mij als vriendin er in zou laten als ze in de kamer zou mogen blijven slapen. Er blijven wonen zou ook niet meer mogen, werd gezegd. Gelukkig mochten we in een auto van een vriend van het hostel slapen. Ik heb mijn werk 's ochtends vroeg opgebeld om de situatie uit te leggen, maar kon ivm de drukte geen vrij krijgen. Door iets eerder op mijn werk te komen kon ik een nieuwe werkoutfit krijgen en mocht ik tot 13:30u werken zodat ik al mijn spullen kon slapen. Het was een nacht en dag met weinig slaap waarbij ik mijn complete borg ben kwijtgeraakt door aanwezig te zijn op het feest en Liesl een gedeelte doordat zij een vriendin van me is (hele eerlijke business). Het mooiste was ook nog wel dat we er ook voor konden kiezen om er te blijven wonen met 100dollar of 200dollar cleaning kosten te betalen. Uitgerekend zou dat in verhouding het aantrekkelijker maken om in het appartement te blijven wonen dan te verhuizen. Nu we niet een 2e nacht op straat wilden staan hebben we er 's ochtends al voor gekozen om het hostel voor een week te boeken. Om dit weer te gaan annuleren zou ook niet voordelig zijn, tevens wilden we ook geen geld meer uitgeven aan mensen die je zo oneerlijk kunnen behandelen. Arghhhhhhh!!!

Om die dag toch nog positief af te sluiten zijn we naar een free festivalletje geweest met zeer fijne muziek, zeer goede afsluiter van een slopende dag. Nog een zeer grote dank aan Liesl haar moeder die choco pepernoten had opgestuurd. 1 van die zakken was die ochtend gedeeltelijk ons ontbijt, haha. Tevens zijn we opzoek geweest naar een nieuw appartement omdat we merken dat we toch liever met werk meer ons eigen willen hebben en dit in verhouding weinig tot niks duurder is. Zaterdag aanstaande staat er een bezichtiging gepland!

Mijn werk
Het werk wat ik doe bevalt me overigens prima! Ik werk als runner in het restaurant/bar Adria in Darling Harbour, een haven in Sydney. Het werk wordt met 22 dollar doordeweeks en in het weekend met 27dollar per uur beloond. Cashen dus! Het leven is daarentegen duurder dan in Nederland, maar wekelijks sparen kan sowieso al snel. Momenteel word ik 5 of 6 dagen in de week ingezet waarbij ik soms maar 4 of 5 uren hoef te werken, dat telt dan niet zo snel op. Een collega vertelde mij alleen wel dat in de zomermaand December de uren wel snel oplopen naar min 50 uren per week.

Een leuk weetje is dat je hier wekelijks of per 2 weken wordt uitbetaald, zoals dat ook met het betalen van de huur gaat. Miss is zoiets goed voor het opheffen van de recessie in Nederland?? Ik kan er in ieder geval wel aan wennen!

Naast al onze verhalen om ons leven hier een basis te geven, hebben we ook de Harbour Bridge bewandeld wat een spectaculair uitzicht geeft over Sydney, hebben we een drankje gedaan op Liesl haar werk met Duitse vrienden en kwamen we hier in gesprek met 2 mannen uit Australië. Ze hadden een business in mijn studierichting en 1 van de 2 had/heeft een bed en breakfast in Huntervalley. Het gedeelte waar je allerlei wijnproeverijen hebt. We gaan nog even kijken wat we met zijn nummer gaan doen, want we willen sowieso dat wel gaan bekijken. De reis hier naartoe was redelijk nat, wat een regen!! Het mooie was wel dat we een paraplu kregen van ren man die zijn bestemming had bereikt en hem dus niet echt meer nodig had!! Ook hebben we een mega leuk techno festival bezocht en hebben we een chilldag in een park gehad!

Further plans
In het weekend van 21 November gaan we naar de Blue Mountains, waar we zeer naar uitkijken!!! Het stapleven proberen we vanaf vandaag ook weer wat meer onder de knie te krijgen, dit zijn we na het sleutel incident een beeeeetje verleerd. Oopsss!!!

Cheers mates!!
Have a good day, we love you allll :)


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rolinda

Actief sinds 22 Aug. 2014
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 7611

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2014 - 02 Oktober 2015

Australië en Nieuw Zeeland

22 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: