Thuis - Reisverslag uit Sydney, Australië van Rolinda Stienstra - WaarBenJij.nu Thuis - Reisverslag uit Sydney, Australië van Rolinda Stienstra - WaarBenJij.nu

Thuis

Door: Rolinda Stienstra

Blijf op de hoogte en volg Rolinda

07 Oktober 2014 | Australië, Sydney

Daar gingen we dan, 's ochtends om 09:00u op naar Amsterdam. De reis kon gaan beginnen. Waar ik dacht zenuwen te hebben, viel dit reuze mee. Het is namelijk lastig een bepaald gevoel te creëren dat iets zegt over een jaar reizen en werken door Australie.

Het nemen van afscheid van goede vrienden hadden we natuurlijk op ons afscheidsfeest al gedaan, nu was de familie aan de beurt. Waar ik dacht dat het afscheid redelijk moeilijk zou zijn, bleek dit mee te vallen. Je bent echt in een totaal andere wereld dan de mensen die je achterlaat. Toch zijn het dubbele gevoelens en is het absoluut niet leuk om de mensen die je liefhebt achter te laten (in het o zo zonnige Nederland).

De vliegreis naar Sydney passeerde Bangkok en Taipei. In totaal hebben we een reis van 34 uren afgelegd waarbij we in Bangkok een stop hadden van 1,5uur en in Taipei een stop hadden van maar liefst 10uren. De reis naar Bangkok verliep heerlijk rustig waarbij de 11uren redelijk snel om waren. Af en toe eten, filmpjes kijken, muziekje luisteren, tsjakka! Dit maakte dat we met vol goede moed de 3,5u van Bangkok van Taipei tegemoet gingen. En ja hoor, ook deze uren vlogen om. Het fijne was ook dat we rustig aan in de uren vooruit gingen en dat de lichten in het vliegtuig uitgingen op het moment dat je in de tijd van bestemming zou moeten gaan slapen. In Taipei merkten we alleen wel dat we redelijk gebroken waren doordat je niet 'echt' slaapt. Gelukkig ontmoeten we drie Nederlanders (sylvia, paul en stijn) en twee Britten (dont know the names anymore, sorry guys!). Met z'n allen hebben we een visitor visum voor Taipei gefixt en op de bus naar de stad gegaan. Zoals ook in het vliegtuig (we vlogen met china airlines) als in deze bussen zijn het allemaal 'the same chinese faces'.

Eenmaal in de stad aangekomen zijn we op basis van intuïtie naar een mooie tempel gelopen. Onderweg wilden we een groepsfoto maken en ook bij de tempel wilden we met een local op de foto. Het grappige was dat iedere local (n=2) een camera en spiegel in de tas had zitten, met ons op de foto wilden en hiervoor zichzelf eerst een uiterlijke update gaven. In vergelijking met ons make-up loze en reishoofd... Ahum. De terugweg naar het vliegveld was werkelijk een totally disaster omdat alles in tekens en symbolen staat aangegeven en niemand echt weet waar de bushalte naar het vliegveld is. Nu ik dit schrijf voel ik nog steeds de frustratie en irritatie, daar waar iedereen zo ongeveer slaapwandeld aan het overleven was. Het vinden van de juiste bus was dan ook echt een magic moment. Voor de laatste vlucht zaten Lieselotte en ik niet naast elkaar (waarom? Ask the chinese!). Beide waren we hier zeer verdrietig over omdat we beide de hele reis zo ongeveer hebben bijgeslapen. Trouwens, tip van de dag: kijk the edge of tomorrow, zeer goede film!

Nu was het moment van het wachten op de backpacks, spannend! Door de douane was geen enkel probleem, op 1 klein probleem na (miranda!! Hier kom ik zo op terug). Voor de douane werden we namelijk door twee jongens gevraagd of we 2 pakjes sigaretten voor hen door de douane wilden smokkelen. Dit vonden we geen enkel probleem en werd ook geen probleem. Deze jongens zouden meteen verder reizen naar Manly daar waar wij zeer binnenkort heen willen gaan. We hebben hun toegevoegd op fb en zullen ze hiervoor contacten. Wat betreft het probleem door de douane.. Ik heb een heel leuk cadeau gekregen van Miranda, een ehbo setje. Dit mocht ik pas in het vliegtuig uitpakken, so thats what i did. Waar ik er verder tijdens de reis geen problemen mee heb gekregen moest ik nu mijn hele tas overhoop halen voor een schaartje in dit ehbo setje. SORRY Mirr, deze heb ik moeten achterlaten, haha.

Nu was het moment daar om de shuttle bus van ons hostel te benaderen (thanq tweenies for the Australian coints!). Tevens m'n 1e telefoongesprek in het Engels hier, haha. Om het ultieme backpackersgevoel te benaderen hebben Lieselotte en ik de keuze gemaakt om vooraf niet teveel te plannen. Het enige wat we hadden gepland is het boeken van 12 nachten in een hostel in Sydney. Het hostel waar we momenteel in verblijven is Summerhouse Backpackers en is echt een heeeeel chill hostel. Wauwww wat hebben we een goede keuze gemaakt zeg! Comfortabele bedden, leuke mensen, lounge room, buiten gedeelte, er wordt hier elke dag schoongemaakt en iedereen doet hier gewoon z'n eigen afwas!

Aangekomen in het hostel hebben we eerst even gechilled en eindelijk de welverdiende douche genomen, wifi gefixt en contact gemaakt met een Italiaan Giovanni. Na de supermarkt te hebben bezocht heeft hij ons een korte tour gegeven door en langs Hyde park. En guess what: hard well was playing! Wauw, echt de outfits die mensen hier aan hebben die daarheen gaan. Ik snap dat korte broekjes en shirtjes in zijn, maar je moet het wel kunnen dragen.... De eerste nacht zijn we tevens meteen uitgegaan en Goon gedronken. Het was een zeer gezellige combinatie van Nieuw Zeeland en Holland. We hebben contact gelegd met een Australian guy die toevallig bij Vodafone werkt en dus onze Aussie nummers gaat fixen! En hoe fijn een jetlag ook is, diezelfde nacht ging hier de klok nog een uur vooruit. Ja hoor, die kan er ook nog wel bij!

Dag 2 zijn we naar Bondi beach gelopen met een Nederlandse jongen die we hebben ontmoet (Robin), Nieuw Zeelander (Elliot) en twee Britse meiden (Sam en Carly). Vanaf ons hostel is dit maar liefst 1,5uur lopen, makkie hè! Maar het was het waard (zie foto's). Doordat het hier lente is, is het hier alleen best vroeg donker, lees: 19u. En de wind is gewoon koud. Waar we dus in onze korte outfits heen zijn gelopen, sloegen we voor de terugweg de handdoek om ons heen. Tevens hebben we toen toch maar besloten de bus en trein te nemen terug naar het hostel. Probleem nr 1.: de bussen stopten niet, ook niet wanneer je een signaal afgaf mee te willen, meh. Dus toch maar tot het treinstation gelopen en vanuit daar terug naar het hostel gelopen. Probleem nr 2. was wel: onze gidsen waren wel teruggelopen. Gelukkig heeft Lieselotte een heel goed fotografisch geheugen als het gaat om de weg terug vinden en zijn we in levende lijve gearriveerd (net 2min voor de club die lopend naar huis ging, shameeee). Ook op dag 2 zijn we weer uit geweest. Het leuke hier is dat iedereen zo spontaan is. Elke keer als we ergens heen lopen of gaan hebben we wel een gesprek met iemand, echt heel leuk! Zo hebben we met het uitgaan een jongen ontmoet die ons gratis drankjes gaf waardoor we met alle dollars terug naar huis gingen: 10points for the girls!

De derde dag was de dag van The Opera House en The Harbour Bridge. Ik denk dat de foto's hierover al genoeg inzicht geven. We hebben heerlijk relaxed in de zon gezeten en een gesprek gehad met een stel uit Brisbane. Ook hebben we hier onze bucket list aangevuld! Mochten er nog tips uit het publiek zijn, schroom niet! 's Avonds zijn we uiteten geweest in Chinatown met de Vodafone local en een gast uit Engeland (een vriend van de local). Ja ja, de Chinese people are everywhere! En ook deze nacht zijn we weer uit geweest. Al bij al superleuk, alleen een beetje jammer dat we elke dag het gratis ontbijt hebben gemist :(. Maar we zetten wel elke ochtend de wekker?

Op dag 4 hebben we besloten om de free tour met een free guide te gaan lopen. Het doel was om deze 's ochtends te gaan doen maar dit bleek toch wat te vroeg. 's Middags om half 3 hebben we de tour gelopen. Het was okay, maar onze gids sprak zo theatraal dat je niet goed meekreeg wat hij nou precies te zeggen had. Iets als perifere en centrale route van informatieverwerking? Na deze tour hebben we een heerlijke salade gemaakt en vrienden gemaakt met andere mensen uit het hostel, twee Italianen en 1 Duitser. Vrij interessant omdat de Italiaanse boys stripper zijn geweest in Vegas, haha. Ze moesten echt 10x zeggen wat ze als werk deden omdat je dit soort baan niet voorspeld. 1 van de 2 speelde ook gitaar waar we even samen op hebben gespeeld. Lieselotte heeft 's avonds zich teruggetrokken in de kamer en ik ben in de lounge gaan hangen, en blijven hangen tot half 4 s'nachts. Maaaaaar vannochtend wel het ontbijt gehaald!!!! Brood met hazelnootpastaaaaa!!!

Vandaag de dag hebben we onze bankaccount geopend en andere administratieve dingen proberen te fixen. Ook hebben we het hostel voor een week langer geboekt. Daarnaast schrijf ik dus deze geweldige blog op deze minder mooie dag. Het heeft hier vannacht echt liters water geregend... Ook is 1 van de Duitsers een geweldige chef die vandaag een lekkere curry voor ons gaat bereiden.

Ohja: we hebben een opposum gespot 1 dezer dagen!!! Zie hiervoor de foto's. En we voelen ons hier beide zo thuis dat we jullie thuis alvast waarschuwen voor de: we will never come back.

Ps: foto's worden nog geüpload.
Pss: mocht deze blog ook te kort zijn, dan zal ik de volgende keer nog meer details proberen te integreren, zoals wat ik heb gedroomd. :p

Have a great day peeps! Het is hier 17:11u en jullie dag is waarschijnlijk net gestart :)

Xoxo Lieselotte 'nd Rolinda

• 08 Oktober 2014 - 09:27

Marrit Westra:

Heeeey meiden!! Leuk om te lezen hoe jullie vlucht was en dat het eerste hostel zo goed bevalt!! De foto op facebook zag er super mooi uit, wauh, wat een strand. Geniet ervan, ik volg jullie!! xx

• 08 Oktober 2014 - 20:34

Wieke De Jong:

Super mooie verhalen Gr wieke

• 10 Oktober 2014 - 08:22

Sylvia:

Haha geweldig dat jullie gelijk uit zijn gegaan! Hopelijk zie ik jullie over een paar maandjes! xx