Hello New Zealand, see ya in a while Australiaaa! - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Rolinda Stienstra - WaarBenJij.nu Hello New Zealand, see ya in a while Australiaaa! - Reisverslag uit New Zealand, Nieuw Zeeland van Rolinda Stienstra - WaarBenJij.nu

Hello New Zealand, see ya in a while Australiaaa!

Door: Rolinda Stienstra

Blijf op de hoogte en volg Rolinda

14 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, New Zealand

Het is woensdagochtend, lies en ik pakken nog snel de laatste spullen in voor ons vertrek naar Nieuw Zeeland. Dit vertrek betekende voor ons, na 3,5 maand Sydney, keihard werken, opgebouwde vrienden en een eigen appartement, pijnpijnpijn. Het voelt als thuis. Toch hebben we, en in ieder geval ik, zulke zere voeten van het lopen op mijn werk dat ik zelfs lichamelijk ervan overtuigd ben en voel dat er gewerkt is om het gespaarde geld in Nieuw Zeeland weer uit te geven: let's make it rain!!

Na aankomst op het vliegveld in NZ pakten we de bus naar het hostel Fat Camel in Auckland. Beide voelden we de reiskriebels terugkomen, maar vonden we het ook een raar gevoel om het fijne Australia te verlaten alvorens meer dan alleen Sydney te hebben gezien. In Auckland verbleven we 2 nachten en het hostel wat we geboekt hadden viel ons een beetje tegen. Na de eerste nacht in ons keiharde bedje te hebben vertoeft was het tijd om mensen te laten weten dat we veilig zijn geland en de stad een beetje te gaan verkennen. Het werd al snel duidelijk dat Auckland prima er uitziet maar er eigenlijk niet zoveel te doen is. We hebben daarom lekker wat gewandeld, een heerlijke fruitsmoothie in een pittoresk cafetje gedronken en lekker in het gras gezond.

De volgende ochtend stonden we klaar voor onze geboekte bus: the KiwiExperience! Deze naam is afkomstig van de kiwi, een dier hier die alleen snachts zijn gedaante laat zien en je dus eigenlijk ook bijna of niet zult gaan zien, lees: tot nu toe nog niet gespot. Daarnaast worden Nieuw Zeelanders zelf kiwis genoemd. Met deze bus hebben we een vaste route voor het noorder en zuidereiland en kunnen we zelf de keuze maken om ergens korter of langer te blijven om zo onze reis meer een eigen invulling te geven. Nadeel van reizen in het hoogseizoen is alleen dat je soms voor de volgende bus op standby komt te staan wat maakt dat je kans loopt in tijdsnood te komen wanneer je maar kort in NZ verblijft. In totaliteit reizen wij NZ 5 weken en de route zelf is op zn snelst 26dagen, tijd om zo af en toe dus van de bus af te springen en de volgende te pakken om de reis weer voort te zetten.

En maar wachten en wachten op de bus... Hij was te laat. Meerdere mensen hadden zich verzameld, geen knappe mannen, jammer. Hopelijk wordt dit nog beter dachten we bij onszelf met eveneens de gedachte dat we hoe dan ook een geweldig avontuur gaan beleven. Terug in Sydney had een nederlandse jongen die werkt bij peterpans, een aussie travel agency, ons activiteiten voorgelegd die we konden gaan doen in onze route in NZ. Fotos op internet werden erbij gepakt en een aantal activiteiten werden vastgelegd en geboekt. Helemaal geweldig om te weten dat we meteen op de 2e dag van de busreis al gaan blackwater raften in de waitomo caves in opblaasbare banden, dat we hot springs gaan bewonderen, de hobbiton movie set in reallife te zien krijgen en op het zuidereiland een glacier ice explorer gaan doen wat ons met de helicopter omhoog brengt!!!! Aaaaaaaah! En om dan mezelf nog eens in de arm te knijpen dat ik in deze reis ergens mijn skydive ga doen. Waar te doen ben ik nog niet over uit, het kan op meerdere plaatsen... Well see!

Twee bussen arriveren, ondanks dat het redelijk vroeg in de ochtend is zijn lies en ik vol energie voorin in de bus gaan zitten. Met het excuus 'dutchie tallnes problems' gooien we onze benen over het schot heen om een comfortabele reis regemoet te gaan, bleren we mee met de muziek op de radio en maken we sarcastische opmerkingen naar de buschauffeur. Jaja, we hebben de sfeer in ieder geval op de eerste 2 voorste stoelen gezet. Impressie van ons over de rest van de bus: saai. Maaaar het is natuurlijk nog maar het begin.

De eerste bestemming betrof hot water beach, met een prachtige tussenstop voor de Cathedral Cove. De Cathedral Cove was een redelijk stuk lopen vanaf de bus maar met enorm mooie look outs en een mooi strand (zie fotos fb). Hier hebben we heerlijk met zn allen gechilled en gezwommen. In hot water beach zaten we op een soort van holiday park met 6 mensen in een cabin. Deze plaats wordt zo genoemd doordat je voor 10u of na 22u (wanneer het eb is) een eigen jacuzzi kan gaan graven doordat het water wat erin loopt 'hot' is. Waar we op de namiddag hier waren aangekomen, gingen we met onze cabin (2 franse meiden, engelsman, braziliaan) lekkere fish and chips eten, chillen en daarna op naar het strand. De franse meiden skipten deze activiteit alleen. Op het strand was het een gekkeboel, mensen die in het donker met lichten op hun hoofd en in bikini of shorts het water proberen te bestrijden voor het opbouwen van een warm bad; het water stond nog te hoog en was te wild om er echt iets van te maken. Wel was het water op sommige plekken bijna zo warm dat je aan het huppen was voor een plek waar het te doen was om te staan.

Half 8 sochtends ging mijn wekker, die van anderen eerder. Iedereen, behalve lies en ik, was alweer druk de spullen aan het inpakken, ritsen 1000x open en dicht aan het doen om vervolgens later klaar te zijn dan ons. Vandaag vertrokken we vroeg naar Waitomo waar onze blackwater rafting ging plaatsvinden. In de bus kregen we te horen dat we om kwart voor 6 vanuit het volgende holiday park, weer een cabin (deze keer een zweeds koppel, de 2 franse meiden en een oude vrouw van zeker in de 60), zouden worden opgehaald. Doordat we met 2 bussen reisden en het normale hostel was volgeboekt, kon de overload bus voor dezelfde prijs naar een luxere plaats, met zwembad. Nanana. Rond 2u in de middag kwamen we hier aan waarna we lekker de tijd hebben uitgezeten, gesocialiseerd hebben totdat de rafting aanging.

Manmanman, een wetsuit, krijg dat ding maar eens aan.... Met dank aan lies heb ik dit ding aan zien te krijgen, holyshit. We zagen er niet uit, kregen een band om in te zitten, gingen naar een riviertje waar onze instructor uitlegde hoe van een bepaalde hoogte achteruit met een band te gaan springen. Hupsakee als eendjes achter de moeder aan sprongen we 1 voor 1 achterstevoren in het water, kopje onder om vervolgens buiten adem boven water uit te komen door het intens koude water!!! Het was een oefensprong dus het echte avontuur moest nog beginnen. We gingen een cave in, voorzichting, spinnen, aaah, niks kunnen zien, het water horen stromen.. Ja iedereen was binnen, nog een korte uitleg, info over de cave en onze eerste achteruit sprong vanaf een lekkere hoogte was een feit. Wachten op de anderen, elkaar bij de benen vasthouden om zo door de cave te floaten, glowworms, meer info, op de foto, weer op de foto.. Het steeds kouder krijgen en het laatste stuk met je licht uit de uitweg vinden... Ondanks dat het een mooie cave was en de glowworms prachtig waren om te zien en we zeker hebben gelachen, hadden we hierin meer avontuur verwacht. Floatend raften is een beetje tegenstrijdig. Wel werd het afgesloten met een gratis bagel en soepje!

Eenmaal terug bij de cabin wilde de oudere vrouw slapen en hebben we ons hierin maar aangepast. Maar midden in de nacht had ze haar bedacht om met lies van bed te wisselen. Ze klom bij lies bij de voorkant van het bed op! Dit was tevens ook mijn bed dus ik voelde nogal wat gestommel en hoorde vervolgens lies tegen haar zeggen dat ze wss aan het slaapwandelen was, waarop ze reageerde: wie is er aan het slaapwandelen? Helder was ze dan weer wel. Vervolgens ging ze in de gordijnen hangen van onze schuifdeuren. Ze wilde naar buiten of zocht iets anders, geen idee precies. Ik heb haar toen maar even terug in bed gelegd, uitgelegd wat haar deken en kussen was. Blijft ze in bed zitten en stelt ze mij de vraag: en nu? Nou mevrouw, nu kunt u weer gaan slapen :) ohoh, ik dacht dat ik al op moest staan. Jajaja, in je dromen. De volgende dag werd duidelijk dat ze die avond een fles wijn had leeggedronken? Ahum!

Weer ging de wekker sochtends vroeg, ergens tussen 7 en 8u :( de reis zette zich voort naar Rotorua met de hobbiton movie set op de route. Wat een geweldige dag hebben we hier beleefd. Ondanks dat ik zelf niet heel erg kritisch de film heb bekeken was het enorm leuk om alles zo klein te zien en de huizen van de hobbits te bewonderen. Het weer was fantastisch, de mensen goed gestemd. Na afloop kregen we een gratis apple cider of biertje, helemaal toppie! In Rotorua hadden we tevens de gelegenheid om te gaan raften van een 7m hoge waterval. Na ons 'raft' avontuur van gisteren besloten we om voor een goede herhaling te gaan. Sochtends tussen half 9 en half 10 stonden we in ons raft outfitje klaar om de waterval aan te vallen. Twee zweedse jongens en een engelse meid van onze bus versterkten ons team met lies en mij als captains in the front! Lies en ik mochten onderweg uit de raftboot springen aan een tarzantouwtje de rivier in om vervolgens weer in de boot te zien te komen, haha. Superleuk! De grote waterval hebben we met man en kracht weten te overwinnen. Op de fotos is te zien dat we gewoon helemaal kopje onder gaan met de hele boot, awesomeness! We hebben aan de zijkant van de boot gehangen in een rivierversnelling en ze heeft ons met de kop in de waterval geduwd voor een goede wasbeurt. Het water zat ons in de ogen, neus en oren, overal! Vanuit het raften heeft een busje ons naar de kiwibus gebracht om met hun verder te reizen naar Taupo, waar we tevens eindelijk 2 nachten konden blijven slapen, rust in de tent, of toch niet??

Rond 2u in de middag checkten we in in ons hostel in Taupo, hebben we de supermarkt 2x moeten bezoeken doordat we dachten gratis pizza te krijgen savonds. Hadden we gedacht.. Moest en zouden we wifi fiksen dus zijn we naar peterpans gegaan, hier kun je gratis gebruik van internet maken als je een goldmember card hebt. En raad eens wat wij hadden? We zijn nog een eindje gelopen langs het strand waar ik een hond los zag lopen, hij had een baasje. Ik moest en zou weer eens de haren van een hond voelen dus daar zijn we heen gelopen en hebben we even mee gespeeld. De twee mannen boden ons een drankje, het minste wat we konden doen was even een praatje met hun maken. Rustig dagje dus. Savonds niet de kracht gevonden om de kroeg van het hostel te bezoeken, uitgepassed! Dag 2 hebben we een beach wandeling gemaakt, het was een wat meer bewolkte dag en we waren ons vergeten in te smeren wat voor mij resulteerde in een ontzettend verbrand hoofd. Ook kun je hier bungy jumpen en hebben we een aantal sprongen bekeken. Op de terugweg gingen we naar de supermarkt. Een huisgenoot van ons in Sydney zou ook nog naar NZ maar wist nog niet precies wanneer. We waren nog maar net een aantal dagen weg, lopen de supermarkt in, staat hij daar met een krop sla in de hand, bizar! Eenmaal terug heb ik de gitaar van het hostel geleend om aan het strand even heerlijk te gaan spelen, eindelijk! Mam, als je dit leest, ik wil mijn gitaar graag opgestuurd naar Sydney! :p Savonds heb ik als een tomatoeee in de kroeg gehangen, hebben we de mensen van de andere bus wat beter leren kennen en zijn we niet al te laat gaan slapen. Het uitgaan begint hier rond een uur of 21 a 22u al, wat betekent dat je rond 1u wel weer je bed hebt teruggevonden. Ideaal!

We zitten weer in de bus, op naar de volgende bestemming, river valley met een tussenstop in Tongariro National Park, een volcanic park and home to Mount Doom. Een wandeling van 1,5uur met geweldige views, een waterval uit de lord of the rings en een groep mensen die steeds hechter met elkaar omgaan. Saai zijn ze inmiddels niet meer, hier kom ik op terug! Tevens is dit gebied een skigebied in de winter, dit was zeker op bepaalde punten te merken: stukken kouder! De weg naar river valley was zeer boerig. Allemaal heuvels waar werkelijk alle schapen van bijna heel NZ zijn gedropped, kan bijna niet anders! Het hostel, of logde, was echt in de middle of nowhere. Alles van hout, omringd met een rivier en bergen, landschappen, bijzonder mooi. Heel jammer dat ik van deze bestemming geen fotos heb geschoten. Geen internetverbinding of uberhaupt geen netwerk. Een spoonroom om in te slapen, iedereen ligt dus letterlijk naast elkaar op een rijtje te slapen. Een gitaar, een bar, een volleybalveld, heeeel veel muggen en verder eigenlijk helemaal niks. Na een poging te hebben gewaagd in het water te gaan, andere mensen het zien doen, te hebben gevolley- en gevoetbald werd het me te gek met de muggen, omgekleed, de plaatselijke gitaar gepakt en ben ik bij mensen gaan zitten spelen. Naar mate de avond vorderde werd het al snel duidelijk dat we een zeer muzikale familie zijn. De gitaar is wel door 6 handen geweest en iedereen zong mee, wat een avond! De wijn en biertjes bleven hierin zeker niet op de achtergrond. Voordat ik het wist lag ik net na 00en in mijn spoonbed om de draaiende wereld vast te houden.

Sochtends werd ik wakker van mijn alarm om half 8, met de meest akeligste kater die ik ooit heb gehad, met alle gevolgen van dien. Busrijden en een kater gaan voor mij in ieder geval niet samen. Of het een lange reis was kan ik me niet meer herinneren, voor mij wel. De bus bracht ons naar Wellington, de stad tussen het noorder en zuidereiland in en tevens de hoofdstad van dit prachtige eiland. Aangekomen in het hostel hebben we ingecheckt en cultuur gesnoven door het bezoeken van een museum. Zeer leuk museum, maar nog maar net binnen gekomen komt weer onze oude huisgenoot naar ons toelopen. Hij was net aangekomen en had wifi nodig. De wereld is toch ook o zo klein! Na het museum in een lekkere zitzak op een plein een heerlijke COLA gedronken :) Om eten hoefde we ons deze keer geen zorgen te maken, een gratis bbq werd door het hostel aangeboden. Savonds hebben we meegelopen in een kroegentocht en kwam er een einde aan het noordereiland. De volgende dag was het vroeg opstaan om met de ferry van het noordereiland de overstap naar het zuidereiland te maken, waar het volgens iedereen nóg mooier moet en zou zijn!!

Keep you updated!!!
Kia ora!

• 31 Januari 2015 - 13:20

José:

Hee Rolinda, vet man! Wat een gave dingen maak je mee. Heb er nu spijt van dat wij niet. Aar nieuw zeeland zijn gegaan haha. Oh en trouwens die katers in combinatie met bussen kan ik over mee praten. Wat een drama, ik besloot op een gegeven moment om niet meer te drinken de dag voordat we in de bus moesten. Scheelt je een hoop ellende!

Have fun.